Підготовка до ЗНО з історії України

Бланк відповідей сертифікаційної роботи з історії України

                                 Пробне ЗНО




                                         
         
                                                             

                                              Гра-тренажер


                                         


Персоналії



                                         


Корисні посилання

Тренувальні тести з історії    України                        test.izno.com.ua

Львівський регіональний центр оцінювання якості освіти            http://www.lvtest.org.ua/

                     


Зовнішнє незалежне оцінювання                                                                    osvita.ua



Київський регіональний центр оцінювання якості освіти                     kievtst.org.ua





           Фрагменти з програми, які стосуються 


         картографічних умінь






                                       

                                             ЗНО 2018





   У 2018 році ЗНО з історії України відбудеться     6 червня


ЗНО з історії
Об'ємний квиток, що складається з 60 завдань, з якими потрібно впоратися всього за 150 хвилин. Робота передбачає дві частини:

перша з них перевірить знання учня в розділі «Історія України 20 — початку 21 століття». Вона складається з 30 завдань і буде зарахована як результат державної підсумкової атестації випускника 11 класу;
століття. Тут також буде 30 завдань.

з одним варіантом відповіді (з 1 по 23 та з 31 по 53 можна отримати 1 бал за правильну відповідь);

у вигляді логічних пар (завдання з 24 по 26 і з 54 по 56 оцінювані до 4 балів кожне);

завдань на встановлення послідовності подій чи факторів (№27-28 і 57-58 які можуть принести до 3 балів за відповідь);

на вибір трьох відповідей із семи запропонованих у тесті (№29-30 та 59-60 оцінювані до 3 балів).

друга частина стосується розділів шкільної програми, що розповідають про історію України з давніх часів і до кінця ХІХ ст.

Формально завдання можуть бути представлені у вигляді тестів:

Звертаємо вашу увагу, що відповіді на першу частину квитка будуть підставою для виставлення оцінки у вигляді підсумкової госаттестации. Максимально за весь квиток можна набрати 94 бали.


Поради випускникам:
 як підготуватися до зовнішнього тестування

Підготовка до тестування:
· Спочатку підготуй місце для занять: прибери зі столу зайві речі, зручно розташуй потрібні підручники, посібники, зошити, папір, олівці і т.п.
· Можна ввести в інтер'єр кімнати жовтий і фіолетовий кольори, оскільки вони підвищують інтелектуальну активність. Для цього буває досить будь-якої картинки в цих тонах.
· Склади план занять. Для початку визнач: хто ти - "сова" або "жайворонок", і залежно від цього максимально використовуй ранкові або вечірні години. Складаючи план на кожний день підготовки, необхідно чітко визначити, що саме сьогодні буде вивчатися. Чи не взагалі: "трохи попрацюю", а які саме розділи й теми.
· Почни з самого важкого, з того розділу, який знаєш найгірше. Але якщо тобі важко "розгойдатися", можна почати з того матеріалу, який тобі найбільше цікавий і приємний. Можливо, поступово ввійдеш в робочий ритм, і справа піде.
· Чергуй заняття та відпочинок, скажімо, 40 хвилин занять, потім 10 хвилин - перерва. Можна в цей час помити посуд, полити квіти, зробити зарядку, прийняти душ.
· Не треба прагнути до того, щоб прочитати і запам'ятати напам'ять весь підручник. Корисно структурувати матеріал за рахунок складання планів, схем, причому бажано на папері. Плани корисні й тому, що їх легко використовувати при короткому повторенні матеріалу.
· Виконуй якомога більше різних опублікованих тестів з цього предмету. Ці тренування ознайомлять тебе з конструкціями тестових завдань.
· Тренуйся із секундоміром у руках, засікай час виконання тестів (на завданнях у частині А в середньому йде по 2 хвилини на завдання).
· Готуючись до екзаменів, ніколи не думай про те, що не справишся із завданням, а навпаки, подумки малюй собі картину тріумфу.
· Залиш один день перед іспитом на те, щоб знову повторити всі плани відповідей, ще раз зупинитися на найбільш складних питаннях.

Напередодні  іспиту:

· Багато хто вважає: для того, щоб повністю підготуватися до іспиту, не вистачає всього однієї, останньої перед ним ночі. Це неправильно. Ти вже втомився, і не треба себе перевтомлювати. Навпаки, з вечора перестань готуватися, прийми душ, зроби прогулянку. Виспись якнайкраще, щоб встати відпочившим, з відчуттям свого здоров'я, сили, "бойового" настрою. Адже іспит - це своєрідна боротьба, в якій потрібно проявити себе, показати свої можливості і здібності.

· У пункт здачі іспиту ти повинен з'явитися, не спізнюючись, краще за півгодини до початку тестування. При собі потрібно мати запрошення, паспорт (не свідоцтво про народження) і кілька (про запас) гелевих або капілярних ручок з чорним чорнилом.

• Якщо в школі холодно, не забудь тепло одягтися, адже ти будеш сидіти на іспиті 3 години.

Під час тестування:

· На початку тестування вам повідомлять необхідну інформацію (як заповнювати бланк, якими буквами писати, як вказати номер зошита і т.д.). Будь уважний! Від того, як ти уважно запам'ятаєш всі ці правила, залежить правильність твоїх відповідей!

· Виправлення у бланку відповідей вкрай небажані. Якщо все-таки виправлення неминучі, то пам'ятай, що їх можна робити тільки в завданнях типу А, використовуючи резервні поля.

· У процедурі заповнення бланків можливі деякі зміни, про які вас обов'язково проінформують.
· При отриманні результатів тестування ти маєш право ознайомитися з перевіреною роботою і, якщо не згоден з оцінкою, можеш подати апеляцію в апеляційну комісію.
   

                          Програма ЗНО з історії України



                 Дати і поняття, обов'язкові для                             запам'ятовування

Тема 1. СТАРОДАВНЯ ІСТОРІЯ УКРАЇНИ
 ДАТИ, ОБОВ'ЯЗКОВІ ДЛЯ ЗАПАМ'ЯТОВУВАННЯ:§  IV - середина III тис. до н.е. – розселення племен трипільської культури на території України;§  VІІІ – VІ ст. до н.е. – Велика грецька колонізація§  Друга половина V - VІІ ст. – Велике розселення слов'ян.ДОПОМІЖНІ ІСТОРИЧНІ ДАТИ:§  1 млн років тому – поява першої людини на території України;§  40-35 тис. років тому – поява на території України кроманьйонців (Людини розумної);§  VI-IV тис. до н.е. – неолітична революція;§  IX-VII ст. до н.е. – проживання кіммерійців на території Північного Причорномор’я;§  VII-III ст. до н.е. – проживання племен скіфів в українських степах;§  III ст. до н.е. - III ст. н.е. – панування сарматів на півдні України;§  VII ст. до н.е. - IV ст. н.е. – існування античних міст-держав у Північному Причорномор’ї та Криму.§  ІV - VІ ст. – Велике переселення народів;ПОНЯТТЯ ТА ТЕРМІНИ, ОБОВ'ЯЗКОВІ ДЛЯ ЗАПАМ'ЯТОВУВАННЯ:§ історичні джерела – пам’ятки минулого, пов'язані із життям людей, за якими відбувається вивчення історії людства;§  археологічна культура – комплекс подібних між собою за низкою ознак археологічних пам'яток, поширених на певній території в межах певного історичного часу;§  палеоліт – давня кам'яна доба, початковий і найтриваліший період історії людства, що на теренах України тривав з 1 млн. років тому до 11 тис. років до н. е.§  мезоліт – середній кам’яний вік, що тривав з Х тис. до н. е. по VІ тис. до н. е.§ неоліт – новий кам'яний вік, заключний період кам’яної доби, що тривав на українських землях протягом VІ-IV тис. до н.е. та характеризувався початком переходу до вілтворюючих форм господарства;§  енеоліт (мідно-кам’яний вік) – назва перехідного періоду від заключного етапу кам’яного віку до бронзової доби, що тривав тривав протягом IV-III тис. до н. е. та характеризується появою виробів із міді.§  бронзовий вік – історичний період, що на українських землях датується II-I тис. до н.е. та характеризується появою та використанням поряд із кам'яними бронзових знарядь праці;§  ранній залізний вік – історичний період, який на українських землях тривав протягом VIII ст. до н.е. – ІV ст. н.е. та характеризувався поширенням виробів із заліза;§  колонізація – заселення незайманих земель або захоплення чужих територій із подальшим їхнім заселенням;ДОПОМІЖНІ ІСТОРИЧНІ ПОНЯТТЯ ТА ТЕРМІНИ:§  історія – наука, що вивчає минуле людства;§ періодизація – поділ історії людства на періоди;§  археологія - галузь історичної науки, що вивчає речові (матеріальні) пам'ятки шляхом розкопок і лабораторних досліджень та реконструює за ними давню історію суспільства;§  антропогенез – процес виникнення і формування фізичного типу людини, розвитку її трудової діяльності, мови та суспільних відносин;§  рід – об’єднання кровних родичів за материнською лінією;§  родова община – община кровних родичів, які проживали спільно і разом вели господарство;§  плем’я – об’єднання декількох родових общин;§  тотемізм – віра в спільного для конкретного роду (племені) предка (тварини чи птаха);§  анімізм – віра в існування душі та духів;§ фетишизм – поклоніння предметам неживої природи, віра в надприродні властивості матеріальних речей;§  магія – віра у вміння людини, звертаючись до надприродного світу, керувати світом людей та природи;§  матріархат – форма суспільного устрою, яка характерна для раннього первісного ладу і характеризується панівним становищем у родині жінки та наслідуванням майна за материнською лінією;§  патріархат – період родового ладу, для якого характерна панівна роль чоловіка в господарстві, суспільстві та родині;§ неолітична революція – перехід від привласнюючого господарства до відтворюючого та інші зміни в життєдіяльності людини, які відбулися під час неоліту;§  привласнююче господарство – форма господарства, яка ґрунтується на споживанні людиною готових продуктів природи (збиральництво, мисливство, рибальство)§  відтворююче господарство – форма господарства, яка ґрунтується на споживанні людиною продуктів, створених власне нею (землеробство та скотарство);§  кочівники (номади) – окремі люди, спільноти або цілі племена і народи, що з економічних, традиційно-культурних або інших причин не мають постійного нерухомого житла і переміщуються з одного місця на інше;§  курган – різновид поховальних пам'ятників, у формі земляного насипу над поховальною ямою.§  поліс – античне місто-держава;§  велика грецька колонізація – процес масового заселення греками узбережжя Середземного та Чорного морів, що розпочався у VIII ст. до н. е;§  велике переселення народів – масовий рух племен і народів Європи та Азії протягом IV-VI ст., що розпочався у 375 р. із вторгненням тюркських племен гунів у Європу;§  велике розселення слов’ян – масове розселення слов’янських племен на території Центральної, Східної та Південної Європи, що тривало протягом V –VII ст.;§  віче – народні збори у слов’ян;§  волхви – назва слов’янських язичницьких священнослужителів;§  язичництво – релігія давніх слов'ян, поклоніння силам природи, віра в багатьох богів. 






           Рекомендації учням щодо           проходження ЗНО


Для того щоб ви могли впевнено впоратися з тестом у напруженій обстановці зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО), почніть готуватись до тестування заздалегідь. А як краще впоратися з цим завданням, вам підкаже цей матеріал.

Тренуйся. Перед офіційним тестуванням варто виконувати якнайбільше опублікованих тестів - просто заради тренування, наприклад, проходити тести ЗНО онлайн. Не можна навчитись добре виконувати тести, не тренуючись на них самих, підмінюючи цю практику іншими видами контролю й самоконтролю. Ці тренування не тільки знайомлять з типовими конструкціями тестових завдань, а й дають вам інший досвід - самоспостереження й оптимальної саморегуляції під час тестування.

Поспішай. Тренуйтеся із секундоміром у руках. Порівнюйте час, необхідний для виконання тестів зовнішнього оцінювання. Обмежуйте його. Без подібних обмежень, що змушують працювати в максимально швидкому темпі, без імітації змагальної ситуації, неможливо змоделювати той стрес (напругу), що викликає будь-яке тестування.

Випробовуй. У тренуваннях застосовуйте правильну тактику, тобто додержуйтесь усіх рекомендацій, як правильно вирішувати окреме завдання чи тест у цілому. Наприклад, не слід двічі перечитувати малозрозумілу інструкцію, а треба відразу ж познайомитися з варіантами відповідей. Тоді зміст відповідей прояснить вам, що ж саме є необхідним в інструкції до даного завдання. Це конкретний приклад тактики, яку треба випробовувати. Її можна освоїти й ефективно застосовувати, тільки активно тренуючись у тестуванні.

Пропускай. Треба навчатися пропускати важкі чи незрозумілі завдання. Пам'ятайте: у тесті завжди знайдуться такі завдання, з якими ви обов'язково впораєтесь. Просто нерозумно не дібрати балів тільки тому, що ви не добрались до «своїх» завдань, а застрягли на тих, навчальний матеріал яких вам невідомий. Звичайно, така тактика може принести успіх далеко не завжди. Якщо тест побудований за принципом «сходів» і починається з легких запитань, то не варто пропускати всі перші завдання.

Вгадуй. Якщо ви не впевнені у виборі, але інтуїтивно можете віддати перевагу якійсь відповіді перед іншими, то інтуїції варто довіряти! Така довіра, як правило, призводить до приросту балів.

Виключай. Багато завдань можна швидше вирішити, якщо не шукати відразу правильну відповідь, а послідовно виключати ті, які явно не підходять. Метод виключення дозволяє концентрувати увагу всього на одній-двох відповідях (а це легше), а не відразу на п'ятьох-сімох (що набагато складніше).

Скорочуй вибір. Якщо кілька відповідей (1-2) із чотирьох чи п'яти варіантів здаються вам зовсім невідповідними, а інші такими, що підходять з рівною ймовірністю, то в цьому випадку правильніше буде не пропускати це завдання, а намагатись вибрати відповідь з інших просто навмання. Шляхом такої тактики ви отримаєте більше балів. Це - теорія ймовірності. Адже «негативне знання» (про те, яка відповідь точно не підходить) - це теж знання, і нерозумно відмовлятись від його використання.

Думай тільки про поточне завдання. Коли ви бачите завдання (запитання), забувайте все, що було в попередньому: як правило, завдання в тестах не пов'язані одне з одним, тому знання, які ви застосували в одному (уже вирішеному вами), як правило, не допомагають, а тільки заважають сконцентруватись і правильно вирішити інше завдання. Ця установка дає безцінний психологічний ефект - забудьте про невдачу в минулому завданні (якщо воно виявилось вам «не по зубах»). Думайте тільки про те, що кожне нове завдання - це шанс набрати бали.

Читай завдання до кінця. Поспіх не повинен призводити до того, що ви будете намагатися зрозуміти умови завдання за «першими словами» й добудовувати кінцівку у власній уяві. Це вірний спосіб зробити прикрі помилки в найлегших запитаннях.

Не засмучуйся. У будь-якому професійно підготовленому тесті є завдання, з якими ви просто не зможете впоратись. Більше того, усі 100 % завдань зможуть виконати лише одиниці! Тому немає ніякого сенсу розхлюпувати емоційну енергію на передчасну досаду. Навіть якщо вам здається, що ви допустили занадто помилок і просто завалили тест, пам'ятайте, що дуже часто таке відчуття є помилковим: при порівнянні ваших результатів з іншими може з'ясуватися, що інші допустили ще більше помилок. У підсумку ви одержите якщо не найвищий тестовий бал, то цілком пристойний. Ця установка особливо знадобиться «круглим відмінникам», які звикли при звичайних методах контролю домагатись максимального результату. Якщо ви хочете стати класним «тестовим бійцем», навчайтесь не тільки наносити удари, а й «тримати» їх (якщо висловлюватись термінами боксу). Треба категорично відмовитись від «комплексу відмінника», який не звик непохитно переносити окремі локальні невдачі.



Заплануй два кола. Сплануйте середній час на кожне завдання таким чином, щоб за дві третини (максимум три чверті) тестування пройти всі завдання «за першим колом». Тоді ви встигнете набрати максимум балів на легких для вас («своїх») завданнях, а потім зможете подумати й добрати щось на важких, які вам спочатку довелось пропустити.
  


                                               ТЕСТИ

     Історія України. Тест 30. Україна в Першій світовій війні

Завдання з вибором однієї правильної відповіді. До кожного завдання подано чотири варіанти відповіді, з яких лише один правильний. 
1. Якими  цифрами  на  карті  позначено  території  Російської імперії, приєднання яких до своїх володінь  планувала  Австро-Угорщина  напередодні  Першої  світової війни? 
А)  2, 3                                  Б)  3, 4 
В)  4, 1                                   Г)  1, 2 

2. На початку Першої світової війни К. Левицького було обрано головоюА)  Союзу визволення України                                      Б)  Головної української ради
В)  Карпато-руського визвольного комітету               Г)  Товариства українських поступовців 

3. Формування легіону Українських січових стрільців відбулося внаслідокА)  початку Першої світової війни
Б)  окупації російською армією Галичини
В)  Брусиловського прориву та поразки австрійської армії
Г)  захоплення російською армією Карпатських перевалів

4. Прочитайте уривок з історичного джерела та дайте відповідь на запитання.
 «Справжнє  бойове  хрещення  Українські  січові  стрільці  пройшли  у  квітні – на  початку  травня 1915 р.  у   боях 
за  гору  поблизу  Славська.  Кілька  разів   цей  важливий  пункт  переходив  із  рук  в  руки.  Лише  ціною  великих  втрат  російським  солдатам  вдалося  закріпитися на горі, але в цей час розпочався загальний відступ росіян із Галичини».  Де відбулися описані події? 
А)  г. Маківка                                  Б)  г. Говерла 
В)  г. Лисоня                                    Г)  г. Погар 

5. Яким було ставлення російської влади до українського національного руху на  Наддніпрянській Україні під час Першої світової війни?А)  надавала додаткові можливості для його розвитку 
Б)  підтримувала його патріотичні настрої 
В)  не звертала уваги на його існування 
Г)  посилювала репресії проти нього 

6. У ході Першої світової війни Товариство українських поступовців закликало українцівА)  підтримати Троїстий союз, «…бо ідучи війною, Росія грозить загином українському  життю, яке знайшло охорону в австрійській державі»
Б)  бути нейтральними, тому що жодна з воюючих сторін «…не може викликати співчуття ні  цілями, ні способами боротьби»
В)  виступити проти Антанти й Троїстого союзу, щоб вибороти «…єдину, самостійну  Україну від Карпатів аж по Кавказ»
Г)  підтримати Антанту й чесно, «…не піддаючись на провокації, виконати свій обов’язок  громадян Росії до кінця» 



7. Про який регіон йдеться в уривку з історичного джерела?
«Перша світова війна принесла українським землям руйнацію господарства. В регіоні було  зруйновано понад 40% господарських та житлових будинків, понад 1,5 тис. промислових  споруд. Навіть  стратегічно важлива нафтова промисловість зменшила виробництво на  1/3». 
А)  Наддніпрянщина 
Б)  Закарпаття 
В)  Галичина 
Г)  Буковина 

8. Оберіть дату Брусиловського проривуА) навесні 1915
Б) восени 1915
В) навесні 1916
Г) влітку 1917 
Завдання на встановлення відповідності.

9. Встановіть відповідність:1. О.Бобринський
2. К.Левицький
3. А.Шептицький
4. Ф.Штейнгель

А) ГУР
Б) Галицько-Буковинське генерал-губернаторство
В) СВУ
Г) Комітет Південно-Західного фронту
Д) УГКЦ 

10. Установіть відповідність:1. К.Левицький
2. Д.Донцов
3. С.Петлюра
4. М.Галущинський
А) Митрополит УГКЦ, примусово висланий російською адміністрацією
Б) Перший командир УСС
В) Голова СВУ
Г) Один з лідерів УСДРП, який закликав підтримати у війні Росію
Д) Голова ГУР 

Завдання на встановлення правильної послідовності
11. Розташуйте події в хронологічній послідовності:А) Брусиловський прорив
Б) Горлицький прорив
В) створення СВУ
Г) Галицька битва 

Завдання з вибором трьох правильних відповідей із шести запропонованих варіантів відповіді (з короткою відповіддю множинного вибору)12. Укажіть наслідки Першої світової війни для України.
1.Відшкодування країнами Четверного союзу Україні збитків, завданих війною
2. Розорення західноукраїнських земель
3. Назрівання революційної кризи в Наддніпрянській Україні
4. Здобуття Україною незалежності
5. Приєднання до України Криму
6. Створення українських збройних формувань, набуття воєнного досвіду
Історія України. Тест 31. Українська революція (1917 – 1918 рр.)
Завдання з вибором однієї правильної відповіді. До кожного завдання подано чотири варіанти відповіді, з яких лише один правильний.

1.У Першому Універсалі Української Центральної Ради було задекларованоА)  створення Генерального Секретаріату
Б)  підтримку виступу самостійників
В)  засудження корніловського заколоту
Г)  проголошення автономії України 

2.Проголошення Українською Центральною Радою Першого Універсалу спричиненоА)  відмовою Тимчасового уряду визнати право України на автономію
Б)  формуванням Рад робітничих, солдатських і селянських депутатів
В)  відправленням українізованих військових частин на фронт
Г)  збройним виступом самостійників у Києві 

3.Які з цитованих нижче документів були оприлюднені в липні – серпні 1917 р.?1.  «На  час  до  вирішення  справи…  Установчими  Зборами  по  справах  місцевого  врядування  Україною  вищим  органом  Тимчасового  уряду  є  Генеральний  Секретаріат,  котрого  призначає …уряд по пропозиціям Центральної Ради…» 
2.  «Неможливо одночасно визнавати право на самовизначення і водночас робити грубий замах  на це право, накидаючи свої форми політичного ладу, як це робить Рада Народних Комісарів  Великоросії щодо Народної Української Республіки…» 
3.  «…визнаючи, що доля всіх  народів Росії міцно зв’язана…,  ми  рішуче ставимось  проти замірів  самовільного здійснення автономії України до Всеросійського Учредительного Зібрання…» 
4.  «У  Петрограді  зчинилися  криваві  події…  Частина  людності  Петрограда  за  приводом  більшовиків  повстала  озброєно  проти  Тимчасового  правительства  і  хоче  накинути  свою  волю всій Російській республіці…» 
5.  «Хай  буде  Україна  вільною.  Не  одділяючись  від  всієї  Росії,  не  розриваючи  з  державою  Російською, хай народ український на своїй землі має право сам порядкувати своїм життям»
А)  1, 3 
Б)  2, 4 
В)  1, 5 
Г)  3, 4 

4.Ухваливши Другий Універсал, Українська Центральна РадаА) відмовилася від самочинного проголошення автономії до скликання Всеросійських  установчих зборів
Б)  включила до складу Генерального секретаріату представників Тимчасового уряду
В)  призупинила конфіскацію та передання поміщицьких земель селянам
Г)  припинила українізацію військових частин російської армії 

5.Про якого діяча йдеться в уривку з історичного джерела?«Він  залишався  романтиком,  навіть  очолюючи  перший  український  уряд – Генеральний  секретаріат,  він  жив  більше  емоціями  та  образами,  ніж  реаліями  повсякденного  життя.  Риторикою, пафосом, його революційним ідеалізмом були просякнуті навіть акти державної  ваги – Універсали Центральної Ради, до творення яких він мав безпосереднє відношення»
А)  М. Грушевського 
Б)  В. Винниченка 
В)  Д. Дорошенка 
Г)  С. Петлюру 

6.Збройний виступ самостійників у Києві спричиненоА)  проголошенням радянської влади в Україні
Б)  оприлюдненням Українською Центральною Радою Другого Універсалу
В)  висуванням російським Раднаркомом ультиматуму Українській Центральній Раді
Г)  наданням Тимчасовим урядом Тимчасової інструкції для Генерального секретаріату

7.Авторство якого з цитованих документів не належить Українській Центральній Раді?А)  «Хай буде Україна вільною. Не одділяючись від всієї Росії …хай народ український на своїй  землі має право сам порядкувати своїм життям…» 
Б)  «…визнаючи,  що  доля  всіх  народів  Росії  міцно  зв’язана, …ми  рішуче  ставимось  проти  …самовільного здійснення автономії України до Всеросійського Учредительного Зібрання…» 
В)  «На  час до вирішення справи…  Установчими Зборами по справах місцевого  врядування  Україною вищим органом Тимчасового уряду є Генеральний Секретаріат…» 
Г)  «Однині Україна стає Українською Народною Республікою. Не відділяючись від республіки  Російської і зберігаючи єдність її, ми твердо станемо на нашій землі…» 

8.До якого періоду Української революції належать цитовані документи?1.  «Однині  Україна  стає  Українською  Народною  Республікою.  Не  відділяючись  від  республіки  Російської  і  зберігаючи  єдність  її,  ми  твердо  станемо  на  нашій  землі,  щоб  силами  нашими  помогти, щоб уся Республіка Російська стала федерацією рівних і вільних народів»
2.   «Влада  на  території  Української  республіки  віднині  належить  виключно  радам  робітничих,  солдатських  і  селянських  депутатів; …в  центрі – Всеукраїнському  з’їздові  рад…,  його  Центральному виконавчому комітетові… Україна проголошується республікою рад»
А)  вересень – жовтень 1917 р. 
Б)  жовтень – листопад 1917 р. 
В)  листопад – грудень 1917 р. 
Г)  грудень 1917 р. – січень 1918 р. 

9.У Третьому Універсалі Української Центральної Ради було проголошено1.  прагнення розпочати й самостійно провести переговори з Німеччиною та її союзниками
2.  8-годинний робочий день, державний контроль за продукцією, виготовленою в Україні
3.  скасування приватної власності на землю поміщиків та інших нетрудових господарств
А)  1, 2 
Б)  1, 3 
В)  2, 3 
Г)  1, 2, 3 

10.Падіння Української Центральної Ради (УЦР) спричиненоА)  завершенням УЦР аграрної реформи та переданням землі селянам
Б)  відкритою підтримкою УЦР селянських виступів і робітничих страйків
В)  відмовою УЦР від виконання умов Брест-Литовського мирного договору
Г)  загостренням відносин УЦР із німецьким та австро-угорським командуванням 

11.До якого періоду Української революції належать цитовані документи?1.  «Після  довгих…  сумнівів  Генеральний  Секретаріат  прийшов  до  тієї  думки,  щоб  крайова власть стала фактичною, під нею повинна бути міцна підвалина, і такою  підвалиною може бути тільки проголошення Української Народної Республіки…» 
2.  «Ми відчули, що нам, українській демократії, у спину хтось ніж готує… більшовики  концентрують своє військо для розбиття УНР. …На ультиматум я дивлюсь як на  потоптання наших прав…»
А)  листопад – грудень 1917 р. 
Б)  грудень 1917 – січень 1918 р. 
В)  січень – лютий 1918 р. 
Г)  лютий – березень 1918 р.

12.Що з указаного нижче було складовою політики більшовиків в Україні наприкінці  1917 – лютому1918 р.?1.  Ліквідація приватної власності
2.  Введення на підприємствах відрядної оплати
3.  Проведення суцільної колективізації
4.  Створення сільськогосподарських комун
5.  Націоналізація промислових підприємств
6.  Проведення форсованої індустріалізації
А) 1, 2, 4 
Б)  3, 5, 6 
В)  1, 4, 5 
Г)  2, 3, 6 

13.Прочитайте уривок з історичного джерела та дайте відповідь на запитання. «Допомагаючи  українському  урядові  в  його  боротьбі  з  насильниками  та  грабіжниками,  ці  війська [що  вступили  на  територію  України]  не  мають  ніяких  ворожих нам намірів, оскільки Німеччина та Австро-Угорщина також мають велику  потребу, щоб на Україні настав добрий лад і спокійна праця трудящого люду…»  Яку «велику потребу» в Україні мали вказані вище країни? 
А) Створити міцний, дієвий бар’єр проти проникнення більшовизму в Європу
Б)  Включити молоду, незміцнілу державу Україну до складу Четверного союзу
В)  Використати людські ресурси, щоб компенсувати власні людські втрати у війні
Г)  Забезпечити продовольчими й сировинними ресурсами власні виснажені економіки 

14.Оберіть прізвища членів першого складу Генерального секретаріату:А) М.Грушевський, В.Винниченко, С.Петлюра
Б) С.Петлюра, М.Міхновський, П.Христюк
В) В.Голуюович, Б.Мартос, В.Затонський
Г) В.Винниченко, Б.Мартос, Х.Барановський 
15.Визначте дату проголошення ІІ Універсалу Центральної Ради:А) 10 червня 1917 р.
Б) 15 червня 1917 р.
В) 3 липня 1917 р.
Г) 12 серпня 1917 р. 
16.Вкажіть, коли відбувся бій під Крутами:А) 4-5 липня 1917 р.
Б) 25 жовтня 1917 р.
В) 16 січня 1918 р.
Г) 26 січня 1918 р. 
17.Вкажіть місто, в якому вперше було проголошено встановлення радянської влади:А) Київ
Б) Харків
В) Одеса
Г) Донецьк 
18. Автором Першого, Другого та Третього Універсалів Центральної Ради був:А) М. Грушевський
Б) М. Міхновський
В) В.Винниченко
Г) С.Петлюра 


Завдання на встановлення відповідності.
19.Установіть відповідність між подіями та їхніми наслідками.1.  Укладення Брест-Литовського мирного  договору 
2.  Оприлюднення Українською Центральною  Радою Другого Універсалу
3.  Перемога збройного повстання  більшовиків у Петрограді
4.  Ультиматум Раднаркому РСФРР  Українській Центральній Раді
А) Війна радянської Росії проти УНР
Б)  Урядова криза та утворення нового  коаліційного Тимчасового уряду
В)  Вихід України з Першої світової війни
Г)  Корніловський заколот у Росії
Д)  Утворення Українською Центральною  Радою Крайового комітету з охорони  революції 
20.Установіть відповідність між назвами документів Української Центральної Ради та  уривками з них.1.  І Універсал 
2.  ІІ Універсал
3.  ІІІ Універсал 
4.  IV Універсал 
А)  «Однині Україна стає Українською Народною Республікою. Не  відділяючись від республіки Російської… ми твердо станемо на нашій  землі…» 
Б)  «…не розриваючи з державою Російською, хай народ український  на своїй землі має право сам порядкувати своїм життям. Хай  порядок і лад на Вкраїні дають вибрані… Всенародні Українські  3бори (Сойм)…»
В)  «…ми рішуче ставимось проти замірів самовільного здійснення  автономії України до Всеросійського Учредительного Зібрання…» 
Г)  «Неможливо одночасно визнавати право на самовизначення і  водночас робити грубий замах на це право… як це робить Рада  Народних Комісарів Великоросії щодо Народної Української  Республіки…» 
Д)  «Однині Українська Народна Республіка стає самостійною…  суверенною державою українського народу…» 
Завдання на встановлення правильної послідовності.
21.Розташуйте події у хронологічній послідовності:А) повстання самостійників
Б) проголошення І Універсалу
В) харківський з’їзд Рад
Г) Всеукраїнський національний конгрес 
22. Розташуйте події у хронологічній послідовності:А) І Всеукраїнський військовий з’їзд
Б) ультиматум РНК
В) корніловський заколот
Г) створення Генерального секретаріату 
Завдання з вибором трьох правильних відповідей із шести запропонованих варіантів відповіді (з короткою відповіддю множинного вибору).. 
23.Назвіть основні тези партії більшовиків навесні 1917 р.:
1. жодної підтримки Тимчасовому уряду
2. вся влада Радам
3. розвиток приватної власності
4. підтримка українського національного руху
5. ідея світової революції
6 війна до переможного кінця 
24.Визначте основні положення ІІ Універсалу:
1. делегування до Центральної Ради представників національних меншин
2. встановлення 8-годинного робочого дня
3. проголошення курсу на соціалізацію землі
4. визнання Тимчасовим урядом Генерального секретаріату
5. відкладення проголошення автономії України до Установчих зборів
6. проголошення незалежності УНР
Історія України. Тест 32. Україна в боротьбі за збереження державної незалежності. Гетьманат П.Скоропадського. Директорія УНР
Завдання з вибором однієї правильної відповіді. До кожного завдання подано чотири варіанти відповіді, з яких лише один правильний. 

1.Державний переворот, що зумовив перехід влади до П.Скоропадського , відбувся
А) 18 квітня 1918 p.
Б) 28 квітня 1918 p.
В) 29 квітня 1918 р.
Г) 30 квітня 1918 р. 

2.За часів правління гетьмана П. Скоропадського Україну іменовано наА) Українську Народну Республіку
Б) Українську Державу
В) Українську Соціалістичну Радянську Республіку
Г) Соборну Українську Народну Республіку 

3.Ознакою кадрової політики П. Скоропадського було те, що апарат управління формувався заА) Національною ознакою
Б) Принципом партійної приналежності
В) Принципом професійності
Г) Принципом класової приналежності 

4.Директорія виникла вА) вересні 1918 р.
Б) жовтні 1918 p.
В) листопаді 1918 p.
Г) грудні 1918 р. 

5.Головою Директорії УНР після її утворення став:А) М.Грушевський
Б) С.Петлюра
В) В.Винниченко
Г) А. Макаренко 

6.Головним Отаманом військ УНР став:А) М.Грушевський
Б) С.Петлюра
В) В.Винниченко
Г) А. Макаренко 
7.Українська академія наук була заснована вА) 1918 p.
Б) 1919 p.
В) 1920 p.
Г) 1921 р. 

8.Назвіть прізвище першого президента Української академії наук.А) О. Богомолець
Б) В. Вернадський
В) М. Грушевський
Г) В. Винниченко 

9.У листопаді 1918 р. Український національний союз утворює Директорію з метоюА) підготовки Акта злуки УНР та ЗУНР.
Б) боротьби проти наступаючих частин Червоної Армії.
В) організації повстання проти гетьмана П. Скоропадського.
Г) боротьби проти білогвардійських військ генерала А. Денікіна. 

10.Що сприяло проголошенню цитованої нижче декларації Директорії УНР?«Уповноважена силою і волею трудящих України… Директорія цим заходом довершила перший акт соціального та національно-політичного визволення українського народу. Наступним етапом нашої революції є творення нових, справедливих… соціальних і політичних форм».
А) укладення Варшавської угоди
Б) завершення війни з радянською Росією
В) анулювання Брест-Литовського мирного договору
Г) повалення гетьманського режиму П. Скоропадського 

11.Українська Держава Павла Скоропадського існувала впродовжА) жовтня 1917 р. – березня 1918 р.
Б) квітня–грудня 1918 р.
В) травня 1918 р. – вересня 1919 р.
Г) квітня–грудня 1919 р. 

12.Укажіть назву революційного органу керівництва збройним антигетьманським повстаннямА) Генеральний Секретаріат
Б) Директорія УНР
В) Народний Секретаріат
Г) Рада народних комісарів 

13.У жовтні 1918 рбуло створено два українські державні університети в містах
АКиївЛьвів
БЛьвівХарків
ВХарківКамянець-Подільський
ГКамянець-ПодільськійКиїв

14.До складу створеної Українським національним союзом Директорії входили
АСПетлюраММіхновськийСЄфремовВВинниченкоОБош
БВВинниченкоСПетлюраФШвецьОАндрієвськийАМакаренко
ВМГрушевськийХРаковськийСЄфремовВВинниченкоСПетлюра
ГВВинниченкоСПетлюраХРаковськийНМахноФКричевський 

15.Вищий законодавчий орган Української Народної Республіки доби Директорії – цеА) Український Національний союз
Б) Всеукраїнські Установчі збори
В) Трудовий Конгрес України
Г) Головна Українська Рада 

16.На карті заштриховано територію
А) передану УНР за умовами Брест-Литовського договору 1918 р.
Б) окуповану військами Антанти наприкінці  січня 1919 р.
В) Радянської Соціалістичної Республіки Тавриди в червні 1920 р.
Г) контрольовану Російською армією барона  Врангеля в грудні 1920 р.

 Завдання з вибором трьох правильних відповідей із шести запропонованихваріантів відповіді (з короткою відповіддю множинного вибору).
17. Доберіть факти, що стосуються біографії  В. Винниченка1. Політичний і громадський діяч, письменник
2. Був автором усіх головних законодавчих актів УНР, в т.ч. чотирьох Універсалів
3.Очолював українську делегацію на переговорах у Брест-Литовському
4. Автор програми «Самостійна Україна»
5. Голова Генерального Секретаріату УНР
6. Засновник Української демократично-хліборобської партії 


18. Назвіть у переліку прізвища історичних діячів тих, які не входили до складу Директорії.
1. М. Грушевський
2. В. Винниченко
3. С. Петлюра
4. П.Скоропадський
5. А. Макаренко
6. Є. Коновалець 

19. Що з указаного нижче спричинило падіння Української Держави П. Скоропадського?1. Вузька соціальна база гетьманату, підкорення його економічної політики інтересам окупаційної влади
2. Відновлення бойових дій радянської Росії проти України
3. Залежність стабільності режиму від німецьких та австрійських збройних формувань
4. Зосередження усієї повноти влади в руках однієї людини – гетьмана
5. Відсутність дієздатної регулярної національної армії
6. Анулювання Німеччиною Брест-Литовського договору























Історія України. Тест 33. Україна в боротьбі за збереження державної незалежності. Західноукраїнська Народна Республіка (ЗУНР)
Завдання з вибором однієї правильної відповіді. До кожного завдання подано чотири варіанти відповіді, з яких лише один правильний. 
1.Західноукраїнська Народна Республіка (ЗУНР) була проголошена:А) 13 листопада 1918 р.                            Б) 13 грудня 1918 р.
В) 22 січня 1918 р.                                     Г) 22 січня 1919 р. 

2.ЗУНР перестала існувати юридично:А) 13 листопада 1918 р.                            Б) 13 грудня 1918 р.
В) 22 січня 1918 р.                                     Г) 22 січня 1919 р. 

3. Регулярні війська ЗУНР називались:А) УПА                                                         Б) УСС
В) УГА                                                          Г) УНРА 

4.Президентом ЗУНР був:А) О.Барвінський                                       Б) С.Петлюра
В) Є.Петрушевич                                       Г) К.Левицький 

5.Злука УНР та ЗУНР у соборну державу відбуласяА) 22 січня 1917 р.                                     Б) 22січня 1918 р.
В) 22 січня 1919 р.                                     Г) 22 січня 1920 р. 

6.Позначте подію всесвітньої історії, яка збіглася в часі з проголошенням Акта Злуки УНР і ЗУНР.А) Паризька мирна конференція
Б) Утворення Королівста Сербів, Хорватів і Словенців
В) Встановлення фашистської диктатури в Італії
Г) Листопадова революція в Німеччині 

7.Який орган було створено парламентарями, представниками політичних партій, церковними ієрархами Східної Галичини та Буковини 18 жовтня 1918 р. з метою об’єднання всіх західноукраїнських земель в одній державі.А) Українську Раду Народову
Б) Українську Національну Раду
В) Український революційний комітет
Г) Українські Національні Збори 

8.Хто очолив створену 31 жовтня 1918 р. українську військову організацію у Львові?А) Є. Петрушевич                                     Б) О. Греков
В) Д. Вітовський                                         Г) А. Кравс 

9.Як називалися вищі законодавчі та виконавчі органи Західноукраїнської Народної Республіки?А) Центральна Рада і Генеральний секретаріат
Б) Народна рада і Рада міністрів
В) Українська Національна Рада і Державний секретаріат
Г) Директорія та Рада міністрів 

10. Чортківська офензива – це:А) наступ полків на війська ЗУНР, який завершився розгромом УГА під Чртковим
Б) успішний наступ УГА на польські позиції, що розпочався під Чортковом і дав змогу тимчасово повернути під український контроль значну частину захопленої території ЗУНР
В) спільний наступ військ УГА та Директорії на позиції Денікіна, який розпочався поблизу Чорткова
Г) похід українських військ УНР по тилах Добровольчої армії А.Денікіна та Червоної армії 

Завдання на встановлення відповідності.
11.Доберіть до імен історичних постатей їхні характеристики:1. Є.Петрушевич
2. Ю.Пілсудський
3. К.Левицький
4. Й.Галлер
А) Голова Державного Секретаріату ЗУНР
Б) Президент ЗУНР
В) Генерал, командуючий армією, сформованою з польських військовополонених
Г) Лідер Польської організації військової
Д) Командуючи УГА 


Завдання на встановлення правильної послідовності.

12.Установіть послідовність подій Української революції та періоду боротьби за збереження державної незалежності України.А) Проголошення Акта злуки УНР і ЗУНР
Б) Укладення Брест-Литовського мирного договору між УНР і Німеччиною та її союзниками
В) Проголошення Центральною Радою Четвертого Універсалу
Г) Державний переворот і прихід до влади П.Скоропадського





    

 УКРАЇНА ПіД ЧАС ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ (1939–1945 рр.) 

I. Завдання цієї форми складаються зі вступного запитання та чотирьох варіантів відповідей, серед яких потрібно вибрати один правильний.

1. Співпраця мешканців поневолених країн з окупантами називається:
а корупціонізм;
Б колабораціонізм;
В шовінізм;
Г націоналізм.
2. Остарбайтери — це:
 а радянські військовополонені, яких вивозили до Німеччини в роки Другої світової війни;
Б населення, яке примусово вивозили для роботи до Німеччини в роки Другої світової війни;
 В населення, що залишилось під окупацією в Україні й працювало на німців; Г радянські військовополонені, які вступали до лав збройних сил Німеччини. 3. Як називалася тактика знищення всіх матеріальних цінностей, які ворог міг використати на окупованій території?
 а «Руйнівне полум’я»;
Б «спаленої землі»;
 В «чорний пар»;
 Г «попіл».
4. Процес повернення на батьківщину після війни військовополонених, цивільних полонених, біженців називають:
 а асиміляція;
Б репатріація;
В депортація;
 Г консолідація.
 5. Коли відбулося входження Західної України до складу УРСР?
а Серпень 1939 р.;
 Б вересень 1939 р.;
В жовтень 1939 р.;
 Г листопад 1939 р.
6. Велика Вітчизняна війна розпочалась:
 а 1 вересня 1939 р.;
Б 17 вересня 1939 р.;
В 22 червня 1941 р.;
Г 22 липня 1941 р.
7. Коли місто Київ було звільнено від фашистської окупації?
а Грудень 1942 р.;
Б серпень 1943 р.;
 В вересень 1943 р.;
 Г листопад 1943 р.
8. Територія України була остаточного звільнена від окупантів у:
 а березні 1943 р.;
 Б червні 1943 р.;
 В жовтні 1943 р.;
 Г грудні 1943 р.
9. У вересні 1939 р. Німеччина напала на:
 а Литву;
Б Польщу;
 В Румунію;
Г Молдавію.
10. Яку територію у серпні 1940 р. було включено до складу СРСР?
 а Бессарабію;
Б Закарпаття;
 В Бессарабію й Північну Буковину;
 Г Галичину.
11. Яке місто у серпні 1943 р. було звільнено від фашистської окупації?
а Київ;
Б Харків;
В Сталіно (Донецьк);
Г Запоріжжя.
12. Яке велике місто було останнім звільнене у жовтні 1944 р. від фашистської окупації?
 а Одеса;
Б Севастополь;
В Львів;
Г Ужгород.
13. Укажіть прізвище воєначальника — організатора оборони Києва:
а М. Кирпонос;
 Б С. Ковпак;
 В С. Тимошенко;
Г О. Сабуров.
14. Український штаб партизанського руху (УШПР) очолив:
 а М. Кирпонос;
Б Т. Строкач;
В С. Ковпак;
Г О. Федоров.
15. Лідером Організації українських націоналістів ОУН(Б) був обраний:
 а О. Сабуров;
Б А. Мельников;
В С. Бандера;
 Г Я. Стецько.
16. Українець, льотчик, тричі Герой Радянського Союзу:
а Л. Павличенко;
 Б І. Конєв;
В Р. Малиновський;
 Г І. Кожедуб.
17. План нападу Німеччини на СРСР мав кодову назву:
а «Ост»;
Б «Вайс»;
В «Барбаросса»;
 Г «Південь».
18. Масове винищення єврейського населення в Києві відбувалося у:
а Сирецькому таборі;
Б Бабиному Яру;
В Дарницькому таборі;
 Г Хорольському таборі.
19. Початком «корінного перелому» у Великій Вітчизняній війні вважають:
а звільнення Сталіно (Донецька);
 Б звільнення Києва;
В Сталінградську битву;
Г битву за Дніпро.
20. Курська битва, в ході якої було звільнено Лівобережну Україну, відбулася у:
 а лютому–березні 1943 р.;
 Б липні–серпні 1943 р.;
 В вересні–листопаді 1943 р.;
 Г грудні–лютому 1944 р.
21. Наслідком політики радянізації, що відновилася в західних областях України у повоєнні часи, було:
 а зростання незадоволення репресивними методами влади;
 Б неприйняття населенням ідеї створення самостійної України;
 В засудження діяльності УПА;
 Г погіршення умов життя бідних прошарків населення.
22. Запровадження в Україні на початку війни воєнного стану передбачало:
 а введення загальної військової повинності;
 Б проходження жінками та чоловіками військової підготовки;
 В надання військовій владі надзвичайних повноважень;
 Г переведення всіх підприємств на виробництво воєнної продукції.
23. Німеччина у 1942 р. розпочала реалізацію плану «Ост», який передбачав: а забезпечення продовольчими ресурсами Німеччину;
Б створення на окупованій території військових і промислових комплексів;
В вивезення працездатного населення до Німеччини;
Г масове знищення людей єврейської національності.
24. Результатом партизанського руху на Україні стало:
 а порушення роботи транспортного сполучення окупаційних військ;
Б створення концентраційних таборів;
 В масовий терор проти єврейського населення;
Г організація депортації населення до Сибіру.
II. Завдання цієї форми складаються зі спільного вступного запитання та чотирьох завдань, позначених буквами, до кожного з яких потрібно підібрати один варіант відповіді, позначений цифрою.
 25. Співвіднесіть поняття з їхніми визначеннями.
а Депортація                          1 повернення на батьківщину після війни
                                                   військовополонених, цивільних полонених,
                                                   біженців;
 Б репатріація                        2 вивезення населення, установ, майна з
                                                   небезпечних місцевостей;
В реабілітація                      3 вигнання, висилка окремих осіб чи народів;
 Г евакуація                          4 виправдання, відновлення доброго імені
                                               неправильно звинуваченої, засудженої особи;
                                               5 акт вищого органу влади про повне або часткове
                                                                звільнення від покарання.

26. Співвіднесіть дати з подіями.
а Листопад 1939 р                    . 1 партизанські з’єднання під командуванням С.
                                                          Ковпака та О. Сабурова здійснили рейд
                                                          Правобережною Україною;
Б липень 1942 р.                         2 Західну Україну включено до складу УРСР;
 В жовтень 1942 р.
                                                           3 визволення Києва від окупації;
 Г листопад 1943 р.                                             4 територія України повністю
                                                                              окупована  німцями;
 5 Акт відновлення Української держави.
27. Установіть відповідність між зонами окупації України та територіями, які їм підпорядковувалися.
а Румунська провінція «Трансністрія»
                                                                              1 Львівська, Дрогобицька,  
                                                                                 Станіславська та Тернопільська
                                                                                 області УРСР;
Б дистрикт «Галичина»
 (у складі Польського генерал-
губернаторства)
                                                                               2 Донбас, Чернігівська, Сумська,
                                                                                    Харківська області;
В Рейхскомісаріат  «Україна»
                                                                                 3 Чернівецька та Ізмаїльська
                                                                                області УРСР, а також землі між
                                                                               Бугом і Дністром, які за німецько-
                                                                              румунським договором від 19
                                                                            серпня 1941 р. передавалися Румунії;
Г прифронтові райони,
підпорядковані військовому
командуванню
                                                                               4 більша частина українських
                                                                              земель (окрім прифронтових), Крим,
                                                         Орловська область Росії, деякі райони Білорусії;
28. Встановіть відповідність.
а Ф. Толбухін                                                        1 лідер ОУН(М);
 Б А. Мельников                                                  2 президент Академії наук УРСР;
В С. Ковпак                                                           3 командуючий ІІІ-м і Іv-м
                                                                                 Українськими фронтами;
 Г О. Богомолець                                       4 командир партизанського об’єднання;
                                                                      5 лідер ОУН(Б).

29. Співвіднесіть назви військових операцій Червоної армії з територіями, які в результаті були звільнені.
 а ЖитомирськоБердичівська                  1 звільнено райони, багаті на
                                                                            марганцеві та залізні руди, які були
                                                                            вкрай необхідні для німецької
                                                                            військової промисловості. Створено
                                                                            умови для розгортання наступу
                                                                           радянських військ на півдні України;
 Б НікопольськоКриворізька                  2 звільнено від окупантів Миколаївську
                                                                       області та значну частину Молдови;
В ПроскурівськоЧернівецька                 3 звільнено територію Київської та
                                                                   Житомирської областей, деякі райони
                                                                   Вінниччини та Рівненщини. Охоплено
                                                                   ворожі війська на правому березі Дніпра в
                                                                     районі Канева. Звільнено Кіровоград;
Г Одеська
                                                                    4 радянські війська вийшли до передгір’я
                                                       Карпат, перерізавши основні комунікації ворога;
                                                                  5 радянські війська перейшли у контрнаступ і почали звільнення окремих населених пунктів на сході України.
30. Установіть відповідність між органами управління окупованими територіями та їх складом.
 а Рейхміністерство  у справах
окупованих східних областей                1 рейхскомісар, генеральні комісари, окружні комісари, міські комісари,  коменданти;
Б німецька адміністрація                      2 гестапо (державна таємна поліція), 
                                                                      СС  (охоронні загони нацистів),
                                                                     СД (служба безпеки), жандармерія;
В місцева адміністрація
(переважно з місцевих мешканців)     3 рейхміністр А. Розенберг;
 Г поліцейські органи
                                                                   4 у містах — бургомістри, у районах —


                                                                           голови, у селах — старости


                                             Відео

                          Україна в Другій світовій війні





                                Повоєнна відбудова




                                                     ЗУНР



    
                    

        


Комментариев нет:

Отправить комментарий